Школа №54 Херсон

    15 ІГОР ДЛЯ РОЗВИТКУ ПАМ’ЯТІ

     (без «особливої» підготовки батьків)

     

    Пропонуємо добірку ігор для розвитку пам’яті.

    1. Запам’ятай слова по порядку. Називаємо кілька слів, які дитина повинна запам’ятати і повторити в тому ж порядку. Для початку можна використовувати в грі лише декілька слів – 3-5. Далі можна ускладнювати правила гри, збільшуючи кількість слів. Наприклад: будинок, сонце, каша, лампочка, собака.

    2. Хто загубився. Перед малюком викладаємо кілька іграшок (штук 5-6 не більше) і просимо запам’ятати їх. Далі малюк виходить з кімнати, а ми швидко ховаємо одну з іграшок. Повернувшись, дитина повинна уважно повинна визначити, хто ж утік і загубився.

    3. Будиночок. Для цієї гри беремо кілька іграшок (підійдуть різні іграшки з кіндер-сюрпризів, маленькі машинки та ін. Невеликі іграшки). Просимо дитину запам’ятати іграшки. Після того, як малюк повідомляє, що запам’ятав – ховаємо іграшки в «будиночок» (роль будиночка може зіграти звичайна коробка). Просимо дитину пригадати всі іграшки, які сховалися. Після того, як всі іграшки відгадано, можна помінятися ролями, і тепер мама вгадує, хто ж сховався в будиночку

    4. Картинки. Для цієї гри підійдуть будь-які кольорові картинки, якщо у вас є книжка з великою кількістю картинок, сміливо беріть її. Дитині показуємо картинку, і просимо запам’ятати все, що на ній зображено. Після того, як малюк подивився і все запам’ятав, картинку прибираємо і просимо дитину по пам’яті відтворити все, що він бачив.

    5. Магазин. Відправляємо дитину в «магазин» при цьому називаємо те, що потрібно купити (для початку не більше 4-5 найменувань). Наприклад, хліб, морозиво, молоко, сир, шоколадку. Малюк біжить в іншу кімнату і перераховує татові-«продавцеві» все, що він хоче у нього купити. З часом список покупок збільшуємо. У таку гру можна грати і в реальному магазині. Виходячи з будинку, повідомте дитині, що вам необхідно купити в магазині. Прийшовши в магазин, нехай малюк по пам’яті допомагає вибирати необхідні продукти.

    6. Розвідники. Перед виходом на вулицю оголошуємо дитині початок гри і пояснюємо умови. Необхідно на вулиці все запам’ятовувати, де що знаходиться, що відбувається, а повернувшись додому, «доповісти» татові, що бачив, акцентуючи увагу на деталях: якого кольору машина у дворі, кого зустріли в магазині, скільки кішок бігало біля сусіднього під’їзду …

    7. Портрет. Пропонуємо малюкові уважно подивитися на маму і запам’ятати, у що вона одягнена. Далі мама виходить в іншу кімнату і щось міняє у своєму образі, наприклад, надягає шапку, шарф або змінює одну спідницю на іншу. Повертається в кімнату. Дитина уважно дивиться на маму і повідомляє, що змінилося в її образі.

    8. Танцюємо. Ця гра допомагає в розвитку рухової пам’яті. Включаємо музику і відтворюємо під неї який-небудь нескладний рух. Наприклад, сісти навпочіпки, встати, а потім підняти руки вгору. Пізніше кількість рухів можна збільшувати. Дитина в свою чергу запам’ятовує рухи мами, а потім відтворює їх по пам’яті.

    9. Повторюшка. Для гри використовуємо підручні матеріали: гудзики, монетки, рахункові палички. За допомогою перерахованих предметів викладаємо нескладне зображення, наприклад, будиночок або цифру 1. Пропонуємо дитині запам’ятати зображення, після чого малюк відтворює побачене.

    10. Малюнок. Малюємо на аркуші паперу простий малюнок, наприклад, круг, трикутник, квадрат. Зображення протягом декількох секунд показуємо дитині, після чого прибираємо і малюк повинен відтворити малюнок на своєму листку. Спершу малюнки створюються простим олівцем, далі можна ускладнювати різними кольорами, формами, кількістю зображених на аркуші паперу предметів.

    11. Знайди зображення. Дитині показуємо картку із зображеними на ній тваринами. Після того, як малюк уважно подивився і запам’ятав, картку прибираємо. Далі перед дитиною викладаємо кілька карток із зображеними на них різними тваринами, в тому числі і ту, яку дитина запам’ятовувала. Просимо малюка уважно подивитися на картинки і вказати ту, яку йому показували. На початку, можна обмежитися 4-5 картками, далі ускладнюємо вправу за допомогою збільшення кількості картинок.

    12. Слова. У цю гру можна грати, як удвох, так і з групою дітей. Називаємо слово (наприклад, сонце), малюк його запам’ятовує, повторює і додає будь-яке додаткове слово (наприклад, озеро). Наступний гравець (або знову ви, якщо граєте удвох з дитиною) називає всі перераховані раніше слова і додає одне нове слово (наприклад, сонце, озеро, верблюд). Гра продовжується до тих пір, поки один з гравців не зможе відтворити всі раніше названі слова.

    13. Знайди 10 відмінностей. Дитині демонструємо дві картинки, які мають незначні відмінності один від одного. Дитина, уважно вивчивши картинки, повинна знайти ці відмінності й назвати.

    14. Меморі. Беремо кілька парних карток (для початку краще брати невелику кількість). Показуємо дитині зображені на картках картинки. Далі перевертаємо їх сорочками догори. Пропонуємо малюкові відкривати картки попарно. Якщо зображення збіглися, то вони видаляються з гри. Якщо ж картинки виявилися різні, то перевертаємо їх знову сорочками вгору і повертаємо на місце.

    15. Дії. Дитині пропонуємо виконати дії в певному порядку. Наприклад, підійди до свого столу, візьми червоний фломастер і віднеси його на кухню.

    Перераховані гри на розвиток пам’яті не вимагають практично ніякої підготовки, але дуже цікаві дітям. Так непомітно, в процесі гри, ви з легкістю будете тренувати пам’ять малюкові, що в майбутньому йому знадобиться.

     

     

    Шановні батьки!

    Ваші діти і Ви разом з ними вступили у відповідальний період життя - підготовки до здачі екзамену. Педагогіка, психологія та психотерапія накопичили великий досвід підготовки дітей до екзамену. З цим досвідом ми і пропонуємо Вам ознайомитися.

    Іспити - це випробування для особистості в будь-якому віці, особливо - в підлітковому. Іспити - справжній стрес. Стрес - це реакція мобілізації всіх фізичних і психологічних сил людини, активізації його досвіду подолання кризових ситуацій.

    Долаючи стреси, людина розвивається, дорослішає.

    Психологічна підготовка і підтримка дитини з боку сім'ї - найважливіша складова його успіху на іспитах.

    Існують помилкові способи, так звані «пастки підтримки». Так, типовими для батьків способами підтримки дитини є гиперопіка, створення залежності підлітка від дорослого, нав'язування нереальних стандартів, стимулювання суперництва з однолітками. Справжня підтримка повинна ґрунтуватися на підкреслення здібностей, можливостей - позитивних сторін дитини.

    Підтримувати дитину - значить вірити в неї. Підтримка заснована на вірі в природжену здатність особистості долати життєві труднощі при підтримці тих, кого вона вважає значущими для себе. Дорослі мають чимало можливостей щоб продемонструвати дитині своє задоволення її досягнень або зусиль. Інший шлях - навчити підлітка справлятися з різними завданнями, створивши установку: «Ти можеш це зробити».

    Щоб підтримати дитину необхідно:

    1. спиратися на сильні сторони;

    2. уникати підкреслення промахів дитини;

    3. проявлять віру в дитину, співчуття до неї, упевненість в її силах;

    4. створіть в домі обстановку дружелюбності і поваги, демонструвати любов і повагу до дитини;

    5. розмовляти заспокійливо-підбадьорюючим тоном;

    6. будьте одночасно тверді і доброзичливі у рішеннях, але не виступайте в ролі судді;

    7. підтримуйте свою дитину. Демонструйте, що розумієте її переживання

    8. не переймайтеся про кількість балів, які дитина отримає на іспиті. 

    9. визначте, як дитина сама собі представляє процес підготовки до екзамену. При необхідності спільно скоректуйте і допоможіть у підготовці прописавши у вигляді послідовних кроків;

    10. забезпечте  зручне місце для занять, простежте, щоб ніхто з домашніх НЕ заважав.

    11. запитайте дитини: чи необхідна допомога з розподілу теми підготовки по днях.

    12. подбайте про те, щоб дитина дотримувалась розумного розпорядку дня при підготовці до ЗНО. Незважаючи на важливість навчальних занять, у неї повинно залишатися достатньо часу для відпочинку, сну, зустрічей з друзями і т.п.;

    13. зверніть увагу на харчування дитини, такі продукти, як риба, сир, горіхи, курага і т.д., стимулюють роботу головного мозку. Пам'ятайте, що повноцінне харчування особливо важливо для дитини на етапі підготовки до екзамену. Постарайтеся збільшити кількість натуральних продуктів і знизити кількість уживаних «фаст-фудів».

    14. напередодні іспиту забезпечте дитині повноцінний відпочинок, вона повинна відпочити і добре виспатися.

    15. не критикуйте дитину після іспиту.

    16. пам'ятайте: головне - знизити напругу і тривожність дитини і забезпечити їй необхідні умови для занять. Пам'ятайте, що екзамен здає Ваша дитина, тому відгородіть її від своїх переживань. Дитині завжди передається хвилювання батьків;

    17. пам'ятайте, що екзамен - це не одномоментна акція, а тривалий процес, який дитина повинна витримати, і придбати важливі навички самоорганізації і самонавчання;

    Успіхів і терпіння Вам в роботі з вашими дітьми!

     

    Психологічна служба школи № 54

    Шановний випускник!

    Сучасний світ знаходиться в постійному русі. Пристосуватися до умов, що постійно змінюються і ефективно реалізувати себе може тільки людина з високими адаптивними властивостями. Сучасність вимагає особистість, яка вміє діяти, приймати рішення, а іспити  - це випробування для особистості в будь-якому віці ( чи буде то ДПА або ЗНО). Іспити, скажете ви, справжній стрес, але долаючи стреси, свої страхи та промах - людина розвивається, дорослішає.

     Виникає питання, як навчитися психологічно готувати себе до відповідальної події? 

    По-перше: оціни, що найбільше тебе лякає в процедурі ДПА чи ЗНО? Склади список тих труднощів, з якими, на твою думку, доведеться зіткнутися. Це допоможе розібратися в «проблемах» і в їхньому вирішенні.

    По-друге: усвідом, хто міг би допомогти тобі в ситуації підготовки до ДПА чи ЗНО: батьки, друзі, педагоги або ще хто-небудь. Проявляй ініціативу в спілкуванні з приводу майбутньої події, адже від власних зусиль залежить, як мінімум 70% успіху.

    Пропонуємо деякі рекомендації, які дозволяють успішно впоратися із завданнями.

    Увечері запам'ятовуйте, вранці повторюйте. 

    1. Щоб краще запам'ятати матеріал до іспитів, необхідне постійне тренування пам'яті. Виділіть для цього хоч би 20–25 хвилин на день. Враховуйте, що продуктивність запам'ятовування міняється протягом дня. Пам'ять найбільш чіпка й гостра між 8 і 12 годинами. Потім продуктивність запам'ятовування починає поступово знижуватися, а з 17 годин знову поволі росте й за відсутності значного втомлення досягає високого рівня вечірньої пори (приблизно до 19 годин).

    2. З потоку інформації виберіть найбільш істотне. Вирішивши для себе, яка саме інформація вам необхідна, чітко сформулюйте пізнавальну мету. Наприклад: «Хочу знати, хто є архітектором будівлі Великого театру? Проекти яких ще будівель належать цьому архітекторові?». 

    3. Важливою умовою запам'ятовування є наявність інтересу до інформації. Прагніть розширювати свій кругозір. Чим більше людина знає, тим краще запам'ятовує. 

    4. Велике значення мають наші відчуття й емоції. Прагніть надавати матеріалу, що запам'ятовується, емоційного забарвлення, викликаючи в себе певні відчуття. Інформація, яка вам байдужа, погано запам'ятовується.

    5. Добре запам'ятовується те, що зрозуміло. Усі закони, правила, формули спочатку слід зрозуміти і лише після цього їх можна заучувати дослівно.

    6. Найдоцільніше повторювати матеріал. Якщо отримана інформація не використовується протягом трьох днів, то 70% її забувається.

    7. Починати запам'ятовувати матеріал треба з найважчого, прагнучи відокремити головне від другорядного.

    8. Запам'ятовуванню, також, сприяють виписки з прочитаного, представлення інформації у вигляді схеми, опорних сигналів, промовляння про себе і вголос, за допомогою рухів і за допомогою асоціацій. Кожен може винайти свій власний, унікальний спосіб повторення матеріалу.

    Дуже корисно складати плани конкретних тем і тримати їх у голові, а не визубрювати всю тему повністю «від» і «до». Можна навіть порекомендувати писати шпаргалки у вигляді короткого, тезового викладу матеріалу. Але, захопившись цим процесом, не забудьте, йдучи на іспит, залишити продукти своєї творчості вдома.

    9. Результат запам'ятовування залежить від індивідуальних особливостей людини, а також від режиму діяльності. У декого заучування найбільш продуктивно вечірньої пори, у декого — вранці. Найменш ефективне заучування вдень. Найдоцільніше запам'ятовувати ввечері й повторювати наступного ранку. Великий матеріал краще ділити на невеликі блоки.

    10. Добре використовувати метод асоціацій, тобто встановлювати зв'язок матеріалу, що запам'ятовується, з якою-небудь подією, ситуацією тощо.

    11. Кращі помічники пам'яті – дисциплінованість і організованість. Запам'ятовування — це праця, і праця нелегка. Тому важливою умовою засвоєння матеріалу є наполегливість і завзятість в роботі, уміння не зупинятися на півдорозі, а добиватися повного й міцного запам'ятовування.

    Організовуйте час правильно!

    Іспити вимагають великого напруження сил, ясної думки, кмітливості. Нерідко в цей час деякі втрачають апетит, худнуть, погано сплять. І від того, наскільки правильно буде організований режим занять і відпочинку, багато в чому залежить і успішне складання іспитів, і збереження здоров'я.

    Медики не рекомендують у цей період міняти звичайний режим дня. День повинен починатися із вранішньої гімнастики. Фізична зарядка в період напруженої розумової праці особливо необхідна. Після ситного сніданку потрібно одразу ж приступати до занять. Краще починати о 8.30 і робити перерви для відпочинку на 10–15 хвилин кожну годину. Відпочинок повинен бути активним: встати, виконати декілька фізичних вправ, нескладну хатню роботу.

    Після 2,5–3 годин роботи потрібно зробити тривалішу (20–30 хвилин) перерву для прийому їжі, після чого можна позайматися ще години три. Потім обід і відпочинок. А потім можна продовжувати роботу.

    Деякі вважають, що музика, шум, розмови не заважають їм під час занять. Але це не так. Стомлення в даному випадку настає значно швидше. Продуктивна розумова діяльність можлива тільки в умовах тиші.

    Бажано уникати перегляду відеофільмів і телепередач, гри в шахи, читання художньої літератури, тому що вони збільшують і без того велике розумове навантаження.

    Під час іспитів потрібно спати не менше 8 годин. Нічні заняття неефективні, виснажують нервову систему й призводять до сонливого стану. 

    Напередодні іспиту краще своєчасно лягти спати й добре виспатися, щоб прийти на іспит із ясною головою і хорошою пам'яттю.

    На іспит потрібно прибути завчасно. Після складання одного іспиту не слід одразу ж починати підготовку до наступного. Залишок екзаменаційного дня — час для розрядки, для зняття напруги, оновлення зниженої працездатності.

    Заповіді психогігієни (стан нервово-психічного здоров'я людини), які допоможуть зняти нервову напругу

    Набагато простіше використовувати прості заповіді психогігієни, які допоможуть  зняти нервову напругу, не вдаючись до ліків.

    Перше. Давайте відпочинок своїй нервовій системі. Запам'ятайте: добре працює лише той, хто добре відпочиває. Кращий відпочинок для нервової системи — сон, у тому числі й короткочасний денний (від 5 до 30 хвилин). Спробуйте замість традиційної чашки кави практикувати напівдрімоту, легкий сон. Ефект уразить вас. У ідеалі в кінці кожної години роботи потрібно відпочити 2–5 хвилин.

    Друге. Витісняйте неприємні емоції, замінюючи їх приємними. Зробити це не важко. Тонкий психолог К.С. Станіславський стверджував, що відчуттям не можна наказати, але відчуття можна «виманити». Техніка «виманювання» може бути різноманітною. Наприклад, спробуйте зусиллям волі перемкнути увагу й мислення на предмети, які зазвичай викликають у вас позитивні емоції.

    Третє. Більшість з нас протягом цілого дня змушені сидіти і концентруватися на важливих завданнях. Щоб уникнути стресу, робіть короткі перерви для фізичної загрузки (розтяжка, біг на місці і т.п.). Учасники дослідження, проведеного вченими з університету Кентуккі, зазначили, що після кількох вправ на розтяжку почувалися щасливіше і менш напружено.

    Четверте. Щоб зберегти енергію, масажуйте по 30 секунд точки, що знаходяться під носом, між бровами, під нижньою губою і в центрі долоні.

    П’яте. Справитися з емоційним негативом допомагає 15-хвилинний душ. Встаньте під теплі струмені води, щоб вони масажували голову і плечі. Незабаром ви відчуєте, як вода забирає з собою все непотрібне.

    Шосте. Розкладання речей по місцях допомагає впорядкувати думки, зосередитися. Крім того, акуратний вигляд полиць, ящиків, шаф дає своєрідний психологічний ефект - зовнішній порядок і організованість людина несвідомо переносить на власне життя.

    Такі основні заповіді психогігієни. Усвідомити їх — значить, зробити перший крок на шляху управління своєю нервовою системою.

    Раціональне харчування

    Завжди, а під час іспиту особливо, піклуйтеся про своє здоров'я. У цей важкий час потрібно добре харчуватися. За допомогою їжі, причому найзвичайнішою, можна стимулювати діяльність мозку. Головне — знати, що їсти і в якому складі.

    У мозку безперервно працюють понад 100 мільярдів нервових клітин, причому кожна зв'язана з ще 10000 інших. І щосекунди вони одночасно обмінюються інформацією й подають мільйони сигналів. Для того, щоб цей складний механізм функціонував без збоїв, клітинам сірої речовини мозку необхідна велика кількість енергії. Мозок щодня забирає 20 відсотків усієї енергії, що отримується з їжею. Таким чином, те, що ми їмо, вирішальним чином позначається на працездатності нашого мозку.

    Меню з продуктів, які допоможуть вам

    • поліпшити пам'ять

    Морква особливо полегшує заучування чого-небудь напам'ять за рахунок того, що стимулює обмін речовин у мозку. Порада: перед «зубрінням» з'їсти тарілку тертої моркви з рослинною олією.

    Ананас — улюблений фрукт театральних і музичних зірок. Той, кому необхідно утримувати в пам'яті великий обсяг тексту або нотних знаків, потребує вітаміну С, який у достатній кількості міститься в цьому фрукті. Крім того, в ананасах дуже мало калорій (у 100 г усього 56). Досить випивати 1 склянку ананасового соку в день.

    Авокадо — джерело енергії для короткочасної пам'яті (наприклад, при складанні планів). 

    • сконцентрувати увагу

    Креветки — делікатес для мозку: забезпечує його найважливішими жирними кислотами, які не дадуть вашій увазі ослабнути. Достатньо 100 грамів на день. 

    Ріпчаста цибуля допомагає при розумовій або психічній перевтомі. Сприяє розрідженню крові, поліпшує постачання мозку киснем. Доза: мінімум половина цибулини щодня.

    Особливо корисні горіхи, якщо на вас чекає розумовий «марафон». Вони укріплюють нервову систему, стимулюють діяльність мозку.

    • досягти творчого осяяння

    Інжир звільняє голову для нових ідей. Речовина, що міститься в ньому, за хімічним складом подібна до аспірину, ефірні олії розріджують кров, мозок краще забезпечується киснем. 

    Тмин може спровокувати народження геніальних ідей. Ефірні олії, що містяться в ньому, стимулюють усю нервову систему. Той, хто потребує творчої активності мозку, повинен пити чай із тмину: дві чайні ложки подрібненого насіння на чашку.

    • успішно гризти гранит науки

    Капуста знімає нервозність, оскільки знижує активність щитовидної залози. Щоб пройшов «мандраж», з'їжте салат із капусти перед іспитами, і ви спокійно до них підготуєтеся.

    Лимон освіжає думки й полегшує сприйняття інформації за рахунок ударної дози вітаміну С. Перед заняттями іноземною мовою непогано прийняти склянку лимонного соку.

    Чорниця — ідеальний «проміжний корм» для студентів. Сприяє кровообігу мозку. Краще вживати свіжі ягоди або відвар.

    Нормалізувати емоційний стан

    На позитивні й негативні емоції теж можна вплинути за допомогою їжі. Тому наступні наші поради для тих, хто хоче підтримати гарний настрій.

    - Полуниця дуже смачна, і до того ж вона швидко нейтралізує негативні емоції. Доза: мінімум 150 грамів.

    - Банани містять серотонін — речовину, необхідну мозку, щоб той просигналив: «Ви щасливі».

    - Можна ввести в інтер'єр кімнати жовтий або фіолетовий кольори, оскільки вони підвищують інтелектуальну активність. Для цього буває достатньо картинки або предмета в таких тонах.

    - Виконувати вправи для релаксації, які можна використовувати навіть під час екзамену (ДПА або ЗНО):

    • для рук:

      1. стиснути кисті рук в кулак, розтиснути 

      2. максимально розчепірити пальці рук, розслабитися.

      для ніг:

      1. впертися п'ятами в підлогу, максимально підняти шкарпетки, напружитися, скинути напругу.

      2. впертися пальцями ніг в підлогу, максимально підняти п'яти, напружитися, скинути напругу.

      для лиця:

      1. зібрати губи в одну точку, затримати, розслабитися.

      2. міцно заплющити очі, потримати, розслабитися

      для спини і плечового пояса

      1. підняти плечі максимально вгору, потримати, опустити.

       2. Виконати так декілька разів

      Самомасаж

    Масажуючи вушні раковини, ви активізуєте роботу пам'яті. Хочете щось згадати, помасажуйте свої вушка!

    Комплекс вправ для очей (регулярне проведення вправ для очей ефективно знижує зорову і статичну напругу.)

    1. Закрити очі, сильно напружуючи очні м'язи, на рахунок 1-4, потім розкрити очі, розслабити м'язи очей, подивитися вдалину на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.

    2. Подивитися на перенісся і затримати погляд на рахунок 1-4. До втоми очі не доводити. Потім відкрити очі, подивитися вдалину на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.

    3. Не повертаючи голови, подивитися направо і зафіксувати погляд на рахунок 1-4, потім подивитися вдалину прямо на рахунок 1-6. Аналогічним чином проводяться вправи, але з фіксацією погляду вліво, вгору і вниз. Повторити 3-4 рази.

    4. Перевести погляд швидко по діагоналі: направо вгору - наліво вниз, потім прямо вдалину на рахунок 1-6; потім наліво вгору - направо вниз і подивитися вдалину на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.

     

    5. Самоналаштування, для цього формуйте списки досягнень, навіть маленьких, а також слова, що надихають.

     

    Як встояти психологічно під час карантину

     

    1. Дотримуйтесь рекомендацій ВООЗ.

    Знання про те, як правильно поводитися у критичній ситуації, знижує тривогу.

    2. Намагайтеся не блокувати свої почуття.

    Боятися – нормально, відчувати безсилля, сумувати – теж.

    "Відключити почуття" означає перестати бути в контакті з собою. А це значить, рано чи пізно почуття дадуть про себе знати, тільки їхня сила може стати деструктивною.

    Легалізація негативних емоцій знижує напругу, психіка перестає "викручуватися" від необхідності постійно тримати почуття під замком.

    3. Що робити, якщо тривога зашкалює?

    Поглинаючи велику кількість інформації, ми піддаємося так званій соціальній тривозі.

    Завдяки інтернету і соцмережам, події, що відбуваються на іншому кінці планети, сприймаються так, ніби вони відбуваються у нас вдома. Така розмитість кордонів посилює занепокоєння і почуття незахищеності.

    Справитися з ними допоможе елементарна інформаційна гігієна. Намагайтеся обмежити кількість інформації, яку ви споживаєте, зменшіть кількість часу, проведеного за читанням новин і в соцмережах.

    Оберіть ті джерела інформації, яким довіряєте, і відправте у бан тих, хто розганяє паніку.

    4. Знаходьте час тільки для себе і наповнюйте себе ресурсом.

    Цей пункт особливо важливий для батьків, які перебувають на карантині з маленькими дітьми.

    Турбота про тих, хто від нас залежить – складна фізична і емоційна робота, яка вимагає багато ресурсів. Якщо їх не поповнювати, ваш сосуд швидко вичерпається, і ви відчуєте емоційне вигорання.

    Створіть свій власний щоденний ритуал – займіться тим, що приносить вам задоволення. Спорт, будь-які види творчості, просто відпочинок підійдуть.

    5. Сон та фізичні навантаження. Регулярна здорова їжа. 

    Всі ці речі здаються банальними, але допомагають справлятися навіть з сильними стресами.

    Недостатній сон і погана його якість – один з головних супутників депресії. А безперервний (бажано не менше 8 годинний) сон піднімає настрій, зміцнює пам'ять і знижує больові відчуття.

    Автор популярної книги "У пастці депресії" Алекс Корб пояснює, як під впливом сильного або тривалого стресу порушується робота мозку і формується "спадна спіраль" депресії.

    "Зменшити ефект стрес-факторів можна по-різному: фізичною активністю, прийняттям рішень, поліпшенням гігієни сну, споживанням екологічно чистих продуктів, проявом почуття подяки по відношенню до оточуючих і розвитком соціальних зв'язків", – зазначає він.

    Рекомендую прочитати цю книгу повністю, в ній багато корисних порад про те, як впоратися з депресивними і тривожними станами.

    До речі, додатковий час для читання і навчання може стати непоганим бонусом під час карантину.

     

    Джерело https://life.pravda.com.ua/

    Як говорити з дітьми про коронавірус. 7 порад від експертів

    Ваші діти, вже чули новини про коронавірус та навіть, можливо, встигли злякатися. Не дивно, адже дитяче сприйняття світу відрізняється від суджень дорослої людини.

    Поширення незрозумілої інформації про смертельний вірус може викликати в дитини почуття небезпеки та спантеличення, пише Huffpost.

    Видання пропонує добірку порад, які допоможуть спокійно поговорити з дитиною про коронавірус. 

    До обговорення проблеми долучилися експерти у сфері дитячої психології – Марк Рейнек, Рейчел Томасян та Робін Гудман.  

    1. Тримайте під контролем власні емоції

    Перш ніж говорити з дитиною про небезпечне захворювання, переконайтеся, що контролюєте власну тривогу та страх. 

    Адже діти часто віддзеркалюють емоції батьків.

    "Маленькі діти беруть приклад зі своїх батьків, стосовно того як реагувати на незрозумілій їм ситуації. 

    Діти одразу зрозуміють спокійні ви чи стурбовані, й будуть поводитися аналогічно", – пояснює Марк Рейнек, директор та старший психолог Інституту дитячого розуму. 

    Якщо дитина відчує стурбованість батьків, то  гіперболізує небезпеку в своїй уяві.

    2. Станьте ініціатором розмови

    Не потрібно боятися піднімати цю тему, якщо дитина сама ще не запитувала. 

    Ви можете стати для неї надійним джерелом інформації. 

    Цій розмові не варто приділяти якоїсь надмірної уваги, можна просто підняти тему під час звичайної бесіди за обіднім столом.

    "Хочете ви цього чи ні, але ваша дитина, ймовірно, вже чула про коронавірус по новинах або від однолітків.

    Саме тому я завжди рекомендую зіграти на випередження.

    Поговоріть зі своїми дітьми про речі, які можуть налякати, перш ніж вони почують більш страхітливу версію від однокласників", – каже Рейчел Томасян, ліцензований терапевт з питань шлюбу і сім'ї.

    3. Запитайте, що вони вже знають про коронавірус

    Відкриті запитання допоможуть оцінити знання ваших дітей, а також їх емоційний стан. 

    Заохочуйте висловлювати свої почуття.

    Проаналізувавши сприйняття дитини, можна визначити, яким чином далі будувати розмову.

    Крім того, буде можливість підкоригувати дитячі знання, щоб сформувати реалістичне уявлення про ситуацію. 

    "Зараз багато новин про сезон грипу, мені цікаво, що ти чув про це", – такий початок розмови пропонує Робін Гудман, клінічний психолог і арт-терапевт. 

    Експерт рекомендує повсякчас нагадувати дитині про те, що ви готові її вислухати та відповісти на будь-які запитання. 

     

    4. Спілкуйтеся з дитиною правильно

    Інформувати дитину потрібно зрозумілою мовою, відповідно до її віку. 

    Тільки тоді вона зможе зрозуміти проблему та перестати тривожитися. 

    "Батьки повинні підходити до розмови зі своїми дітьми про коронавіруси зі по-різному, зважаючи на вік та рівень розвитку. 

    Гарне практичне правило – використовувати тільки ті слова, які ваша дитина вже розуміє", – дає пораду Рейчел Томасян. 

    Діти до 6 років 

    Дітей до 6 років не потрібно навантажувати зайвими деталями, як назва вірусу або глобальна загроза захворювання – вони ще не готові це усвідомити.

    Замість цього поговоріть з дітлахами про мікроби, як люди хворіють, і про те, що ми можемо зробити, щоб залишатися здоровими.

    Будьте уважні до розмов, які ведете з вашим партнером або дітьми старшого віку, перед малечею.

    Якщо діти почнуть ставити якісь запитання – запевніть їх, що ваша сім'я здорова і в безпеці.

    Діти шкільного віку

    Дітям шкільного віку можете розповісти більш конкретну інформацію про спалах вірусу – що це таке, як він поширюється, як запобігти захворюванню.

    Але тримайтеся подалі від розмов про смерть, особливо якщо ваша дитина молодшого шкільного віку. 

    Підкресліть, що дорослі роблять все можливе, щоб забезпечити безпеку та захист.

    Обмежте перегляд напружених телевізійних новин, які можуть викликати занепокоєння.

    В громадських місцях діти можуть побачити людей, які носять медичні маски.

    Такий зовнішній вигляд підсвідомо викликає страх, тому потрібно пояснити, для чого дехто одягає захисні маски, та в яких випадках це доречно робити. 

    Про симптоматику коронавірусу краще розповісти, провівши аналогію із звичайною застудою, якою дитина хворіла раніше.

     

    Розмова з підлітками

    Зрозуміло, що більшість підлітків активно користуються соціальними мережами і вже точно чули про коронавірус.

    Тут немає сенсу приховувати інформацію, краще, навпаки, шукати разом відповіді на запитання.

    При цьому бути уважними до різноманітних теорій та чуток і використовувати перевірені джерела. 

    Якщо ваш підліток занепокоєний поширенням коронавірусу, нехай обов'язково розповість про свої страхи. 

    Зі свого боку нагадайте йому про минулий досвід вирішенням якоїсь проблеми. 

    5. Продемонструйте свою підтримку

    Говоріть про проблему стільки, скільки дитині необхідно, щоб відчути себе у безпеці.

    Вона повинна розуміти, що у будь-який час може прийти до вас із запитаннями, а обов'язок батьків – її захищати.

    Реагуйте на потреби дитини, підтримуйте та проявляйте свою турботу.

    6. Будьте чесними зі своїми дітьми

    Коли ваші діти приходять із запитаннями, відповідайте чесно, щоб уникнути плутанини чи непорозумінь.

    "Чесність та прозорість є найважливішими. 

    Тривога процвітає, коли щось приховується. 

    Якщо у вас немає відповіді, зверніться до джерела, яке, на вашу думку, надає корисну та правдиву інформацію", – пропонує Марк Рейнек.

    Не варто використовувати категоричні фрази, типу "ми всі налякані" або "ми тут нічого не можемо зробити"

    7. Дозвольте дитині контролювати ситуацію

    Яким чином це зробити?

    Показати, що вона може зробити, щоб не захворіти, а також впровадити здорові звички для всієї родини.

    Це допоможе відчути почуття контролю.

    "Не говоріть про профілактику, як про спосіб налякати дитину та змусити її мити руки. 

    Замість цього поговоріть про кроки, які ви всі збираєтесь робити, щоб попередити різні хвороби", – наголошує Рейчел Томасян. 

     

     

    Пам’ятка безпечної роботи в Інтернеті 

     Ти живеш в сучасному технологічному світі, який дає тобі змогу отримати доступ до великого надбання людства – ресурсів ВСЕСВІТНЬОЇ КОМПЮТЕРНОЇ МЕРЕЖІ. Можливо ти тільки стоїш на порозі відкриття для себе просторів Інтернету, а можливо ти вже користуєшся ним, і у тебе напевно є улюблені сайти й віртуальні друзі, ти знаходиш в Інтернеті інформацію, що допомагає вчитися й займатися улюбленими справами, спілкуєшся із друзями, що живуть в інших містах, завантажуєш цікаві картинки й музику, граєш у захоплюючі ігри. Проте пам’ятай: як і в реальному світі, в Інтернеті ти можеш зустрітися з загрозами та небезпечними людьми. Тому тобі дуже важливо навчитися уникати небезпек Інтернету! Прочитай прості правила безпечної поведінки в Інтернеті та поділися ними з батьками й друзями.

    © 2020 Херсонська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №54 з поглибленим вивченням іспанської та інших іноземних мов