Школа №54 Херсон

     

    Соціально-психологічна служба школи - профорієнтаційна робота

    В рамках профорієнтаційної роботи, психологічною службою школи було проведено діагностичне обстеження учнів 7-10 класів, щодо виявлення схильностей та професійних інтересів, а також обговорено результати діагностики та формула вибору професії (Хочу, Можу, Треба).

    Діагностику було проведено за такими методиками:

    • «ДДО (Диференцiйно-дiагностичний опитувальник)» автор -Є.О. Клімов, проведено з учнями 7-8 класів;
    • «Опитувальник професійних схильностей» (автор Л.Йовайши, в модифікації Г.В. Резапкіної), проведено з учнями 9 класу;
    • «КОС (Комунікативні та організаторські навички)», «Опитувальник професійних схильностей» (автор Л.Йовайши в модифікації Г.В. Резапкіної), «Мотивація досягнення»(автор А. Мехрабіан) – з учнями 10 класу.

    Результати діагностики представлено нижче. В рамках дотримання конфіденційності даних, прізвища учнів висвітлюватися не будуть.

     

     

    Діагностика  учнів 10 класу за тестом «КОС (Комунікативні та організаторські навички)»

    Мета: діагностика комунікативних та організаторських здібностей

     

    Рівні розвитку навички

    Комунікативні здібності

    Організаторські здібності

    Дуже високий

    5

    1

    Високий

    -

    4

    Середній

    2

    4

    Нижче середнього

    2

    2

    Низький

    12

    10

     

    Низький рівень прояву комунікативних і організаторських схильностей говорить про те, що учні воліють проводити час наодинці з собою, обмежують свої знайомства, не прагнуть до спілкування; прояву ініціативи в суспільній діяльності вкрай знижено, у багатьох справах вони вважають за краще уникати прийняття самостійних рішень.

    Комунікативні та організаторські схильності на рівні нижче середнього характеризують дітей, які почувають себе скуто в новій компанії, колективі; відчувають труднощі у встановленні контактів з людьми і при виступі перед аудиторією; погано орієнтуються в незнайомій ситуації; не відстоюють свої думки, важко переживають образи; прояву ініціативи в суспільній діяльності вкрай знижено, у багатьох справах вони вважають за краще уникати прийняття самостійних рішень.

    Учні, для яких характерний середній рівень прояву комунікативних та організаторських схильностей, прагнуть до контактів з людьми, не обмежуючи коло своїх знайомств, відстоюють свою думку, планують свою роботу, однак потенціал їх схильностей не відрізняється високою стійкістю. Комунікативні і організаторські схильності необхідно розвивати і вдосконалювати.

    Учні, що ввійшли до групи з високим рівнем прояву комунікативних і організаторських схильностей не губляться в новій обстановці, швидко знаходять друзів, постійно прагнуть розширити коло своїх знайомих, займаються громадською діяльністю, допомагають близьким. Друзям, проявляють ініціативу в спілкуванні, із задоволенням беруть участь в організації громадських заходів, здатні прийняти самостійне рішення у важкій ситуації. Все це вони роблять не з примусу, а згідно з внутрішніми прагненням.

    Дуже високий рівень прояву комунікативності і організаторських схильностей притаманний учням, що швидко орієнтуються в складних ситуаціях, невимушено поводять себе у новому колективі, ініціативні, воліють в важливій справі або в складній ситуації, приймати самостійні рішення, відстоюють свою думку і домагаються, щоб воно було прийнято товаришами, можуть внести пожвавлення в незнайому компанію, люблять організовувати різні ігри, заходи. Наполегливі в діяльності, яка їх приваблює. Вони самі шукають такі справи, які б задовольняли їх потребу в комунікації і організаторській діяльності.

    Слід зазначити, що комунікативні та організаторські здібності  відіграють важливу роль у житті будь-якої людини. Розвиток таких здібностей необхідно для побудови кар’єри, бізнесу і особистих відносин.  Першим кроком в розвитку комунікативних здібностей є вміння слухати. Найчастіше талановиті і творчо мислячі люди через відсутність організаторських і комунікативних навичок не можуть доносити свої ідеї до оточуючих людей, не можуть зацікавити учасників команди. Дуже часто ступінь володіння навичками спілкування залежить від особистих якостей людини. Є кілька якостей, необхідних як для комунікацій, для лідера команди. Розсудливість, Рішучість, Чуйність,Стресостійкість, Вміння чути співрозмовника.

    Розвивати комунікативні і організаторські здібності можна в будь-якому віці за допомогою нескладних вправ.

    • Вправа «Пантоміма». Допоможе зберегти самовладання в будь-яких ситуаціях, навчитися правильно передавати свій емоційний стан. Отже, встаньте перед дзеркалом і продемонструйте хвилювання, гнів, сміх, іронію і т. д., записуйте Ваш голос на диктофон, прослуховуйте та робіть висновки, працюйте над прогалинами: слова-паразити, постанова речення і так далі.
    • Вправа «Вийди з шкаралупи». Допоможе набути вміння запитувати, переконувати. Людина, що слабо володіє навичками комунікації, потрібна, долаючи страх, познайомитися на вулиці з якомога більшим числом людей.
    • Вправа «Спів», коли Ви вдома проспівуєте свій доклад, реферат, та що завгодно, це допоможе набути навички виражати емоції, та розробити артикуляційний апарат

    Діагностика  учнів 10 класу

    за тестом «Опитувальник професійних схильностей» (автор Л.Йовайши в модифікації Г.В. Резапкіної)

    Мета: діагностика схильностей та професійних інтересів старшокласників

    1) сфера роботи з людьми – притаманна 10 учням, в цю сферу відносяться такі професії як: вчитель, педагог, екскурсовод, вихователь, соціолог, психолог, менеджер по персоналу, слідчий і т.д..

    2) сфера розумової праці – не було виявлено у жодного учня, як домінуючий тип, в цю сферу відносяться такі професії як: вчений-дослідник (математик, фізик, хімік, кібернетик, археолог, геолог), інженер, юрист, лікар, еколог, архітектор, продюсер.

    3) сфера технічних інтересів – 3 учня в цю сферу відносяться такі професії як: програміст, електротехнік, радіотехнік, Web-майстер, статистик, водій, технолог, диспетчер, секретар.

    4) сфера естетики і мистецтва – притаманна 7 учням, в цю сферу відносяться такі професії як: художник, дизайнер, письменник, поет, режисер, актор, архітектор, косметолог, костюмер, гример, кондитер, кравець-кутюр'є, квітникар.

    5) сфера фізичної праці, рухомою діяльністю – притаманна 6 учням, в цю сферу відносяться такі професії як: спортсмен, фотограф, експедитор, перукар, бармен, офіціант, стюардеса, продавець, закрійник, фахівець з ремонту, касир, медперсонал, бригадир, водій, поліцейський, військовий.

    6) сфера матеріальних інтересів, планово-економічних видів робіт – не було виявлено у жодного учня, як домінуючий тип, в цю сферу відносяться такі професії як: економіст, адміністратор, менеджер, підприємець, аудитор, спеціаліст з реклами, брокер, агент страхових компаній, комерсант, завгосп.

     

    Діагностика  учнів 10-А класу

    за тестом  «Мотивація досягнення»(автор А. Мехрабіан )

    Мета: вимірювання мотивації досягнення (діагностика двох узагальнених стійких мотивів особистості: мотиву прагнення до успіху і мотиву уникнення невдачі)

    У всіх учнів, що приймали участь у дослідженні спостерігається мотив уникнення невдачі.

    Мотивація досягнення, виражається в потребі долати перешкоди і досягати високих показників у праці, самовдосконалюватися, реалізовувати свої таланти і тим самим підвищувати самоповагу.

    Формування мотивації до успіху чи до уникнення невдачі залежить від умов виховання і середовища, а також:

    • особистісних стандартів;
    • самооцінки
    • індивідуальних переваг типу атрибуції (приписування відповідальності за успіх або за невдачу собі або оточуючим обставинам).

    Рекомендації щодо формування саме мотивації досягнення успіху: Потреба в досягненні  успіху має місце та враховується тоді, коли людина ставить перед собою позитивно сформульовану мету діяльності, враховуються і використовуються позитивно сформульовані твердження, в яких не виражаються побоювання і невпевненість стосовно можливості досягнення мети, а навпаки, висловлюється прагнення дещо зробити і досягнути успіху (твердження на зразок "бажає", "збирається.","прагне .", "намагається", "жадає"). Приклади висловлювань, які належать до цієї категорії:

    • я хочу виконати це завдання;             
    • успіх спонукає мене до подальшої активної діяльності;
    • я прагну покращити свої успіхи;
    • успіх надихає мене, додає сил, бажання працювати;
    • завтра я з задоволенням виконаю це завдання  
    • я виконаю це завдання якомога краще;
    • я працюю над своєю новою ідеєю і думаю, що цього разу все вдасця.

    Які висловлювання до прагнення в досягненні  успіху НЕ ВІДНОСЯТЬСЯ?

    • Якщо такий же позитивно сформульований намір доповнюється твердженням, яке стосується прагнення уникнути невдачі, то це відноситься не до потреби в досягненні успіху, а до потреби уникнення невдачі. (Наприклад: "Він планує попрацювати тепер над математикою, щоб не вчитись під час канікул").
    • Бажання і сподівання не повинні також супроводжуватися висловлюваннями, які вказують на намір уникнути невдачі. (Наприклад, речення "Сподіваюсь, що виконав правильно, інакше довелося б ще раз переробляти" до цієї категорії не належить).
    • Якщо наміри і бажання стосуються того, щоб якомога скоріше закінчити роботу і звільнитися від неї, то це до прагнення в досягненні  успіху також НЕ відноситься. (Наприклад, "Він хоче якомога скоріше позбутися цієї роботи").
    • Формулювати мислеформи у позитивному руслі, БЕЗ ВИКОРИСТАННЯ часточки «НЕ», наприклад: я зможу, мені вдасться, я здоровий,  замість: можливо не вдасться, я не зможу, я не хворий і тому подібне, адже наш мозок не сприймає часточку НЕ, і ми самі настроюємо себе на негативну ситуацію.

     

    Діагностика  учнів 9-А класу

    за тестом «Опитувальник професійних схильностей» (автор Л.Йовайши, в модифікації Г.В. Резапкіної)

    Мета: діагностика схильностей та професійних інтересів старшокласників (згідно з класифікацією типів професій зазначеній в даній методиці)

     

    Вид діяльності

    Кількість учнів

    Домінуючий тип діяльності

    (на першому плані за ступенем прояву)

    I

    Схильність до роботи з людьми

    14

    II

    Схильність до дослідницької діяльності

    1

    III

    Схильність до практичної діяльності

    1

    IV

    Схильність до естетичної діяльності

    5

    V

    Схильність до екстремальної діяльності

    5

    VI

    Схильність до планово-економічним видам діяльності

    3

      

    Діагностика  учнів 7-А, 7-Б, 8-А , 8-Б класів

    за тестом «ДДО (Диференцiйно-дiагностичний опитувальник)» Є.О. Клімова 

    Мета: діагностика схильностей та професійних інтересів старшокласників  ( згідно з класифікацією типів професій)

    У деяких учнів, спостерігаються 2 домінуючих типи напрямку в професії

    Тип професії

    Кількість учнів

    Характеристика професії

    Приблизний перелік професій

    8-А

    8-Б

    7-А

    7-Б

    «Людина - природа»

    3

    6

    3

    6

    професії, пов’язані з рослинництвом, тваринництвом, лісовим господарством (тобто, об’єктом праці є живі організми та нежива природа)

    агроном, тваринник, зоотехнік, ветеринар, садівник, лісник, геолог, нафтовик, гірник, фізик, хімік - неорганік, географ тощо.

    «Людина - техніка»

    5

    6

    7

    6

    технічні професії (об’єктом праці служать технічні системи, машини, устаткування, матеріали, енергія)

    токар, слюсар, шофер, конструктор, інженер, радіотехнік, сантехнік тощо.

    «Людина - людина»

    12

    13

    4

    8

    професії, пов’язані з обслуговуванням людей, із спілкуванням (предметом праці є люди, групи, колективи)

    офіціант, продавець, вчитель, вихователь, юрист, лікар, психолог, соціолог; керівник класу, групи, гуртка, підприємства, дипломат, поліцейський, провідник тощо.

    «Людина - знакова система»

    2

    5

    5

    4

    професії, пов’язані з обліком, базами даних, цифровими та буквеними знаками, в тому числі і музичні спеціальності (об’єктом праці є умовні знаки, шифри, коди, таблиці)

    програмісти, секретарі, статисти, бібліотекарі, економісти тощо.

    «Людина - художній образ»

    11

    13

    8

    10

    творчі спеціальності (об’єктом праці є художні образи, їх елементи і особливості)

    фотограф, художник, поет, письменник, артист, музикант, ювелір, композитор, дизайнер, модельєр тощо.

     

     

     

     

     

     

    © 2020 Херсонська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №54 з поглибленим вивченням іспанської та інших іноземних мов